מבצעים נבחרים

» לכל המבצעים
 
שלום !

» כניסה  » הירשם עכשיו

מחקרים רפואיים בנושא סרטן השד

 לסגנון החיים שלנו, הרגלי התזונה והפעילות הגופנית, יש השפעה מכרעת על הגברת הסיכון שנחלה בסרטן השד

מערכת סלונה | בריאות (29.10.2010)

בשנים האחרונות הולכות ומצטברות עדויות מדעיות נוספות העוסקות ביכולתן של נשים לפעול למניעת סרטן השד, וחשוב לדעת אותן. מחקרים רבים שנערכו לאחרונה הוכיחו באופן חד משמעי כי לסגנון חיים יש השפעה מכרעת על הגברת הסיכון לחלות בסרטן השד.

כך, למשל, מחקר של הפקולטה לרפואה על שם אלברט איינשטיין בניו יורק, הצביע על קשר ישיר בין עישון לבין סיכון גבוה לחלות בסרטן השד בקרב נשים צעירות. מחקרים נוספים מצביעים על הקשר בין תזונה מערבית לא בריאה והיעדר פעילות גופנית לבין הגברת הסיכון לחלות בסרטן השד.
 
למחקרים אלו ישנה תמיכה נוספת: בקרב נשים ערביות, אשר נחשפו הרבה פחות לתרבות המערבית של צריכת מזון, רק אחת מכל 22 נשים עלולה לחלות בסרטן השד.
 
באשר לפעילות גופנית, על פי מחקר שנערך באוניברסיטת דרום קליפורניה עולה כי נשים אשר השקיעו 1.3 שעות שבועיות מגיל 10 בפעילות גופנית, הורידו את הסיכון לחלות בסרטן השד בכ-20% לעומת נשים אשר לא השקיעו כלל בפעילות גופנית. הסיבה העיקרית לכך נעוצה בעובדה ששינויים הורמונאליים המתרחשים בגוף במהלך הפעילות הגופנית מהווים גורם מחסן מפני סרטן.
 
הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן מעריכה כי רבע מכלל מקרי סרטן השד קשורים לעודף משקל ולסגנון חיים הלוקה בחסר פעילות גופנית. הסיכון לחלות בסרטן השד גדול ב- 250% בקרב נשים בגיל המעבר אשר סובלות מהשמנת יתר, לעומת נשים בעלות משקל תקין.
 


מעכב משמעותית חלוקה של תאי סרטן. מיץ חמוציות (צילום: cc by StuartWebster)


 
על מנת לשנות את סגנון החיים, יש לבצע מספר פעולות ולאמצן כדרך קבע: מומלץ להקפיד על תזונה בריאה, הכוללת מגוון ירקות ופירות, להמעיט בשומן מן החי, לבצע פעילות גופנית סדירה של מספר פעמים בשבוע וכמובן להפסיק לעשן.


לא רק לדלקות בדרכי השתן

על הקשר הזה בין אורח חיים לא מאוזן, האופייני לתרבות המערבית, לבין סרטן, ומחלות בכלל, כבר שמענו רבות. על הקשר המפתיע בין סרטן השד למיץ חמוציות עדיין לא. לימור בן חיים- תזונאית קלינית המתמחה בטיפול בחולים ובמניעת מחלות באמצעות תזונה נכונה, מעדכנת במחקרים המצביעים על יתרונות בריאותיים מרחיקי לכת של החמוציות, וממליצה לכולנו לשלב אותן בתפריט היומי שלנו:
 
לאורך השנים נקשר המוניטין הבריאותי של מיץ החמוציות בעיקר לטיפול בדלקות בדרכי השתן, אך ידע מדעי מצטבר ומחקרים חדשים שנערכו בתחום, חושפים את סגולותיו הבריאותיות של מיץ החמוציות, כגורם מגן ומונע במערכות בגוף, וכהשפעה נוגדת חמצון המגנה על הלב, מונעת סוגי סרטן שונים ומאיטה הזדקנות תאים.
 
עם זאת, דווקא מנגנונים הקיימים במיץ חמוציות, שאינם תלויים בפעילות של נוגדי חמצון, נמצאו כמעכבים באופן משמעותי חלוקה של תאי סרטן מסוגים שונים, ביניהם סרטן שד, וכבעלי יכולת לדכא חלוקת תאי רקמת שד אנושיים באמצעות עידוד של השמדה עצמית של התא וכן עצירה של שלב החלוקה הראשוני שלו.
 
אחד המחקרים, שבוצע במרכז לחקר הסרטן צ’רלס ברונו במונטריאול קנדה, השווה בין פעילותם של מיצי פירות יער מסוגים שונים התורמים לבריאות, כולל מיץ חמוציות, הידועים כמכילים פיטוכימיקלים שונים כמו פנולים ופרואנטוציאנינים.
 
מיצים אלה הוספו לתאי סרטן אנושיים, ביניהם סרטן שד, סרטן קיבה, סרטן המעי הגס וסרטן הערמונית, והשפעתם נבדקה על פעילויות שונות כגון עיכוב חלוקת התאים, פעילות אנטי חימצונית, פעילות אנטי דלקתית, עצירה של המעגל התאי ועוד. במחקר נמצא כי למיץ החמוציות הייתה השפעה המשמעותית ביותר על עיכוב חלוקת תאי הסרטן באמצעות עיכוב תהליך התחלקות התא.
 
מחקר אחר, שנערך באוניברסיטת קורנל בארצות הברית, גילה כי למיץ החמוציות יש יכולת לדכא חלוקת תאי שד אנושיים באמצעות עידוד של השמדה עצמית של התא, וכן עצירה של שלב החלוקה הראשוני שלו.
 
במסגרת המחקר, הודגרו תאי סרטן שד אנושיים עם מיץ חמוציות. ככל שעלה ריכוז מיץ החמוציות בתרבית כך נצפה שיעור גבוה יותר של השמדה עצמית של תאים. לאחר חשיפה של 24 שעות של תאי סרטן שד לחמוציות, נמצא כי העיכוב בחלוקת תאי הסרטן עם החמוציות היה גבוה פי 6 מאשר תאי הסרטן שהודגרו בלי חמוציות. מדובר במחקר משמעותי עם תוצאות מעודדות, שכן סרטן השד זו המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל.
 
את מיץ החמוציות ניתן להשיג בקלות בסופרמרקטים, בחנויות, בתי טבע ופארמים השונים.
 
* הכתבה מאתר סלונה.


נושא נשלח ע"י תאריך

גרסה להדפסה גרסה להדפסה       שליחה לחבר שליחה לחבר